04 | 2017

Stěhování bez stresu

Stěhování do nového bytu či domu je bezesporu spojeno s velkým stresem a obnáší mnoho zařizování a starostí. Jak je zvládnout bez nervů a chaosu? Stačí si udělat detailní plán úkolů a toho se pak držet. Uvidíte, že přestěhování zvládnete hladce.

Mladá žena stojící před hromadou krabic a věcí - příprava na stěhování

Harmonogram stěhování a co s ním souvisí

Začít s podrobným plánem byste měli nejméně měsíc před samotným stěhováním. Pokud máte v plánu využít stěhovací firmu, přesvědčte se, zda budou mít ve vámi zvolený termín volno. Chystáte-li se oslovit známé, kteří disponují dodávkou a přislíbili vám pomoct se stěhováním, ujistěte se, že na vás opravdu budou mít čas. Není nic horšího než shánět stěhovací firmu na poslední chvíli.

Co byste tedy měli udělat:

  1. Vytvořit si časový plán, kterého se budete držet – stanovte si přesné datum stěhování – k němu pak budete směřovat další změny, které budou potřeba zařídit před stěhováním
  2. Vybrat spolehlivou stěhovací firmu a ověřit si, zda je pojištěná – pomohou vám recenze ostatních zákazníků a jejich hodnocení – stačí se podívat na internet
  3. Opatřit si dostatečné množství obalového materiálu, tj. pevných krabic, bublinkové a smršťovací fólie a nesmyvatelný fix na popisování krabic. Některé stěhovací firmy nabízejí zapůjčení krabic a fólií a dokonce vám je v dostatečném předstihu dovezou.
  4. Požádat zaměstnavatele o 1 den volna (pokud se stěhujete v rámci jednoho města), příp. o 2 dny volna (pokud se stěhujete mimo město).  Zaměstnavatel má zákonnou povinnost uvolnit zaměstnance z práce z důvodu stěhování. Volno spjaté se stěhováním vám však zaměstnavatel nezaplatí – Zákoník práce označuje tuto životní situaci jako překážku na straně zaměstnance.  Podmínkou pro získání volna je stěhování vlastního zařízení.
  5. Pokud máte současný byt v pronájmu nebo ho prodáváte – bude se k němu vázat podpis předávacího protokolu bez záznamu o vadě – pamatujte tedy na to, že místo, kde nyní bydlíte budete muset uvést do co nejlepšího stavu
  6. Zajistěte si včas parkovací místo v den stěhování – v původním i novém bydlišti, příp. si ověřte, že parkování nebude problém. Zvlášť ve velkých městech se vám tato rada bude hodit!
  7. Odhlašte (příp. přehlašte na jiného pronajímatele) dodávku tepla, plynu, elektrické energie a vody. Poznamenejte si konečný stav měřáků. Pokud budete chtít smlouvu rušit, ověřte si výpovědní lhůty či lhůty pro provedení změny v dodavatelské smlouvě.  Nezapomeňte na sebe nechat novou adresu pro zaslání konečného vyúčtování.
  8. Změna trvalého bydliště – provedete ji na obecním úřadě, který přísluší k vaší nové adrese. Na základě vyplněného formuláře obdržíte potvrzení o změně trvalého pobytu, kterým se budete nadále prokazovat. Váš občanský průkaz bude znehodnocen.
  9. Jakmile jste nahlásili změnu trvalého bydliště, běží vám 15denní lhůta určená k podání žádosti o nový občanský průkaz.  O ten si zažádáte na obecním úřadě či úřadě městské části.
  10. Řidičský průkaz – o změnu musíte požádat příslušný odbor dopravy do 5 dnů od nahlášení změny. Vezmete si s sebou fotografii, vyplníte formulář a zaplatíte správní poplatek. Nutnost nahlášení změny se týká pouze těch, kteří se stěhují do jiného města.
  11. Registr vozidel – pokud jste majitelem automobilu, musíte navštívit dopravní inspektorát kvůli výměně registračních značek. Vezměte si s sebou malý a velký technický průkaz, zelenou kartu, potvrzení o technické kontrole a obě poznávací značky.
  12. Novou adresu nahlaste pojišťovně, u které máte sjednané povinné ručení – změna bydliště může mít vliv na celkovou výši pojistné částky.
  13. Pošta – zažádejte si o změnu místa dodání poštovních zásilek na novou adresu.
  14. Banky a finanční instituce – nahlaste změnu adresy všem finančním institucím, u kterých máte účet či vám poskytují jakékoli služby.

Jak správně zabalit

Informujte se u stěhovací firmy, zda vám půjčí obalový materiál a krabice a zeptejte se jich, zda odpojí či demontují větší kusy nábytku. Je to jistě praktičtější. Mnohé stěhovací firmy jsou pojištěny proti případným škodám a navíc ušetříte mnoho času. Profesionálové mají přece jen se stěhováním více zkušeností a praxe.

Na krabice napište, co obsahují, případně je označte barevnou značkou místnosti, do které budou věci z krabice umístěny. Stejnou barvou si pak označte místnost v bytě.

Pokud budete chtít přepravit těžké věci, jako např. starožitnou skříň či klavír, oznamte vše předem stěhovací firmě.

Menší a křehké věci z kuchyně obalte každý kus bublinkovou fólií zvlášť, z krabice pak nesmí být slyšet žádný cinkot.

Co s věcmi, které nechcete stěhovat (ale ani se jich zbavit)

Velmi často dochází k situaci, že před stěhováním najdete v bytě věci, které nechcete stěhovat do nového bytu, ale nechcete se jich ani zbavit. Nemusíte zoufat, k uskladnění nábytku v Praze, ale i v jiných městech můžete využít osobní sklady.

Pronájem skladovacích prostor je skvělým řešením, které vám poslouží jako perfektní mezičlánek mezi vašim stávajícím a novým domovem.  Osobní sklad můžete použít pro uskladnění nábytku, knih, oblečení nebo spotřebičů. Malé osobní sklady jsou k dispozici v různých velikostech od 0,5 až po 20 m2, jsou čisté a spolehlivě zabezpečené. Skladovací prostory se nacházejí v areálu s moderním bezpečnostním systémem, pod dohledem průmyslových kamerkaždý ze skladů navíc disponuje alarmem.

Využijte výhody komfortu bezpečného skladování – nebudete litovat.